CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS »

Wednesday, September 16, 2009

INFRASTRUKTUR

PENGENALAN

Infrastruktur adalah satu set struktur yang bergabung antara satu sama lain lalu membentuk satu rangka yang menyokong keseluruhan struktur tertentu. Misalnya infrastruktur pengangkutan merangkumi landasan keretapi, jalanraya, lapangan terbang, pelabuhan dan lain-lain elemen yang bersangkutan dengan pengangkutan. Kadang-kadang, definasi ini amat luas. Contohnya infrastruktur kapital di dalam ekonomi merangkumi perusahaan tekstil sehinggalah sistem kanal seluruh benua


TEKNOLOGI DAN PERMODENAN MEMBANTU DALAM MENINGKAT INFRASTRUKTUR

Negara Malaysia ingin menjadi sebuah negara yang beralih ke arah ekonomi berasaskan pengetahuan. Tumpuan diberikan kepada usaha menggalakkan teknologi maklumat dankomunikasi (ICT) sebagai pemacu strategik bagi menyokong dan menyumbangsecara langsung kepada pertumbuhan ekonomi serta meningkatkan kemudahan infrastruktur komunikasi bagi meningkatkan kebolehcapaian serta menambah baik institusi dan persekitaran kawal selia yang berkaitan. Penekanan yang lebih diberikankepada usaha meningkatkan tahap penggunaan ICT dalam pelbagai sektorekonomi, antara kawasan bandar dengan luar bandar serta kalangan pelbagailapisan masyarakat. Contohnya RMKe-8, pelaburan oleh sektor awam dan swasta tertumpu kepada pembinaan infrastruktur ICT utama. Usaha ini merupakan sebahagiandaripada langkah mewujudkan rangkaian kemudahan dan perkhidmatan yangcekap dan pantas bagi menggalakkan penyebaran ICT dalam ekonomi secaralebih meluas. Koridor Raya Multimedia (MSC) terus menyediakan landasandan persekitaran yang diperlukan untuk meningkatkan lagi pembangunan industriICT. Penggunaan ICT terus dipertingkat menerusi penerimaan meluas ICT dalamperdagangan, industri, pendidikan, kesihatan serta dalam semua aspek kehidupan keutamaan diberikan kepada usaha peluasan infrastruktur kawasan luar bandar dan terpencil bagi meluaskan kecapaian infrastruktur komunikasi. Pelaburan tambahan disediakan menerusi peruntukan Kerajaan dan Tabung Pemberian Perkhidmatan Sejagat (USP) yang disumbangkan oleh pihak industri untuk meningkatkan akses kepada infrastruktur ICT dari segi perkhidmatan telefoni asas, telefon awam berbayar dan Internet terutamanya kawasan luar liputan. Program USP ini membolehkan sebahagian besar daerah serta sekolah, klinik dan perpustakaan luar bandar dilengkapkandengan akses kepada talian tetap, telefon awam berbayar dan Internet. Dalam usaha mempercepatkan peluasan infrastruktur dan meningkatkan kadar penembusan ICT kepada masyarakat awam termasuk kawasan luar bandar dan kawasan luar liputan, pihak industri memanfaatkan penggunaan teknologi wayar dan wayarles bagi menyediakan perkhidmatan jalur lebar ke seluruh negara.

Kemudahan infrastuktur yang membangun boleh meningkatkan lagi peningkatan ekonomi negara dimana ia boleh menyumbang kepada kepesatan hidup masyarakat yang semakin membangun dan boleh bergerak seiring dengan kemajuan. Antara kemajuan infrastruktur yang boleh dilihat ialah dari segi penciptaan bangunan-bangunan yang lebih membangun dan boleh bersaing dengan negara-negara maju yang lain. Contohnya seperti Menara Kembar Petronas (KLCC) yang menjadi mercu tanda pembangunan infrastruktur negara semakin beerkembang. Di samping itu kerajaan juga ingin meningkatkan pembangunan di luar bandar supaya penduduk-penduduk di kawasan tersebut tidak ketinggalan untuk menikmati kemajuan infrastruktur negara yang semakin membangun. Kedatangan teknologi dan pemodenan dilihat sangat membantu di dalam peningkatan perkembangan ini dimana kita sudah pandai untuk mengaplikasikan teknologi dan pemodenan dalam bentuk infrastrutur. Pembangunan-pembangunan yang dijalankan dengan adanya peningkatan teknologi dan pemodenan telah dapat perhatian di mata masyarakan luar dimana kita dilihat bergerak seiring dengan perkembangan teknologi dan pemodenan dalam bentuk infrastrutur. Kita sebagai rakyat perlulah menyokong kerajaan dalam membantu untuk meningkatkan lagi supaya kita dapat bersaing dengan negara-negara maju yang lain.

ISU "MIDDLEWARE"

Secara umumnya, “Middleware” bermaksud perisian yang menjadi perantara atau jambatan di antara program aplikasi dan rangkaian. Ia menguruskan interaksi antara perisian-perisian dalam pelbagai jenis platform komputer. ORB atau “Object Request Broker” adalah salah satu contoh perisian middleware di mana ia digunakan untuk menguruskan komunikasi di antara objek. Ia merupakan satu koleksi perisian yang canggih yang cuba diketengahkan. Walaubagaimanapun produk ini menjanjikan satu kehebatan dalam memberi aplikasi merentas lanskap komputer korporat. “Middleware” boleh diertikan sebagai satu sistem perisian yang mempunyai beberapa fungsi.Antaranya ialah sebagai pelantaran (Platform). Ia merupakan satu teknologi untuk membina dan mengedarkan komponen. Contoh dalam membina dan menyokong pelantaran atau “platforms” ini ialah Distributed Object Platforms, Mobile agent systems dan The web.
Fungsi kedua Middleware ini juga ialah Rangka kerja (“Frameswork”). Ianya menggunakan pelantaran atau “platforms” untuk membina komponen rangka kerja dan direka untuk menyokong susunan aplikasi khusus. Contohnya ialah Multimedia Applications, Groupware Applications dan Services.

Dalam perbincangan isu semasa untuk tajuk “Middleware” ini, beberapa tajuk akan dibincangkan dan juga yang berkaitan dengan isu ini. Antara tajuk atau topik yang akan dibincangkan yang berkaitan dengan “Middleware” ini ialah “Middleware” dan syarikat-syarikat gergasi dan Ancaman Microsoft.
BEA merupakan tulang belakang dalam pembangunan “Middleware”.

Kaitan “Middleware” dan syarikat-syarikat gergasi dengan BEA adalah sebuah syarikat yang bertanggungjawab dalam pengkhususan bagi perisian “Middleware”. Pengerusinya Bill Coleman menjangkakan kejayaannya akan tiba untuk beberapa tahun akan datang dalam teknologi “Middleware” ini. BEA perlu bersaing dengan hebat terhadap syarikat-syarikat gergasi software dalam teknologi “Middleware” ini terutamanya IBM dan Microsoft. Mengikut analisa, sekurang-kurangnya enam major dalam arus teknologi “Middleware” pasaran ini menyatakan sebanyak 2.5 juta dalam US dollar dalam penjualan produk akan meningkat kepada 5.6 juta dalam US dollar dalam tempoh tiga tahun. Namun begitu keuntungan yang diperolehi akan digunakan sebagai membeli produk yang boleh memastikan komponen dan aturcara yang digunakan adalah selamat dan tidak terdapat “mysterious errors”, masalah perlaksanaan dan “gobbledygook” iaitu bahasa yang berbelit-belit atau pelik pada skrin komputer.


Ancaman Microsoft dengan “Middleware” di samping pembangunan aplikasi adalah medan pertempuran untuk perjuangan yang besar dalam industri perkomputeran. Untuk menyatukan komponen yang berselerak, Microsoft mahu pengguna menggunakan teknologinya iaitu “Object Model” digunakan dalam “desktop” dan aplikasi “Visual Basic”. Tetapi IBM, Sun Microsystem, Hewlew Packard dan pembekal UNIX mahu pengguna menggunakan teknologi “standard” iaitu “Common Object Request Broker Architecture” (CORBA) dan komponen “standard” iaitu “Enterprise Java Beans”.


Kesan jangka pendek akibat daripada ancaman Microsoft dan pertembungan “standard” ini adalah kekeliruan pasaran untuk teknologi komputer, melambatkan penggunaan teknik program baru dan tektik pembekal-pembekal diantaranya ialah Iona of Ireland, Software AG of Germany dan Level 8 of the US yang mewujudkan jambatan atau hubungan. Kesan jangka panjang pula, berdasarkan daripada hasil ianya akan lebih menonjol. Kita lihat di sini jika “standard” Microsoft di ambil oleh organisasi besar, kesemua “Middleware” dan perkembangan aplikasi juga akan turut terlibat. “Meta Group” pula baru-baru ini bertelingkah dan membangkang bahawa dalam bidang baru iaitu teknologi aplikasi pelayan web menegaskan pengguna mempertimbangkan produk dengan infrastruktur teknologi maklumat termasuk perkhidmatan transaksi, teknologi komponen dan pengurusan sistem. “Microsoft AS applications server” perlu dipertimbangkan dengan syarikat-syarikat MTS transaksi dan COM. Ini bermakna kesemua pengurusan aplikasi dan “Middleware” akan dapat dibekalkan secara gabungan yang diintegrasikan oleh Microsoft. Bagi BEA pula, ia perlu untuk wewujudkan satu integrasi dan penyusunan semula jika ingin bersaing dengan Microsoft. Kebanyakan daripada hasil yang diperolehi oleh BEA ialah daripada satu produk iaitu Tuxedo merupakan “processing monitor” yang telah dibeli daripada Novell di mana ianya telah lebih daripada satu dekad. Apabila Microsoft melancarkan NT 5.0, Tuxedo dan pesaingnya M3 akan bersaing dalam pasaran TP menentang Microsoft Transactions Server. Microsoft Transaction Server merupakan produk yang dihasilkan oleh Microsoft yang berkemungkinan besar akan diberikan percuma dengan “operating system”.

Coleman, iaitu pengerusi BEA, percaya BEA mempunyai hanya tiga tahun sahaja untuk mengawal dan memonopoli pasaran “Middleware” ini jika BEA dapat lari daripada menjadi mangsa Microsoft dengan alasan pada tahun 2002 akan datang semua aplikasi baru akan dibangunkan menggunakan komponen teknologi asas dan dari sekarang hingga akan datang, syarikat akan memilih “tools” dan “architectures”. Jika BEA tidak diwujudkan oleh mereka, Microsoft mungkin mempunyai produk untuk bersaing. Jika cabaran BEA adalah hebat, pembekal lain akan menjadi lebih hebat. Dalam “Object Request Brokers” beberapa pembekal telah menyimpulkan bahawa gabungan teknikal dengan “monitor TP” dan persaingan dalam bidang pengawalan “architectures” akan menyebabkan kesusahan kepada mereka yang tidak komited. Seperti Digital Equipment, Sun, Hewlett-Pakard dan ICL antaranya telah menjual produk ORB. Ini menyebabkan Iona, pembekal Irish dalam teknologi “object request brokers” yang terlibat dalam penjualan ORB akan mendahului pembekal lain seperti Inprise iaitu yang membeli “Visigenic”dan Peer Logic. Coleman menyifatkan hanya ada sedikit harapan untuk syarikat syarikat ini untuk berjaya dalam pasaran.

KEBAIKAN INFRASTRUKTUR

Pembaikan dalam penyediaan infrastruktur, utiliti dan perkhidmatan pelupusan sisa adalah penting bagi meningkatkan kualiti hidup penduduk Bandar Raya. Program-program mestilah diusahakan untuk menangani semua aspek penyediaan kemudahan termasuk kualiti perkhidmatan, penyelenggaraan, pengagihan keperluan yang mencukupi dan boleh dipercayai. Maklum balas orang ramai adalah kaedah paling berkesan bagi menilai tahap perkhidmatan infrastruktur, utiliti dan perkhidmatan pelupusan sisa. Oleh itu prosedur mestilah diperkenalkan bagi mudahkan mendapat maklum balas dan melibatkan orang ramai secara lebih aktif dalam meningkatkan persekitaran hidup. Aduan orang ramai akan dipantau dan DBKL akan sentiasa berhubung dengan syarikat konsesi utiliti terhadap pembaikan sistem serta perkhidmatan dan penyelenggaraan secara tetap.

Bagi memastikan infrastruktur, utiliti dan perkhidmatan pelupusan sisa disediakan tepat pada masa dan secara teratur, adalah penting bagi agensi-agensi berkenaan merancang pembangunan perkhidmatannya mengikut unjuran keperluan perancangan Bandar Raya. Bagi memudahkan proses ini dan membolehkan agensi-agensi berkaitan membuat unjuran keperluan dengan lebih tepat, satu pangkalan data guna tanah dan demografi untuk kegunaan bersama akan disediakan.

Perancangan infrastruktur dan utiliti kini dikendalikan oleh agensi-agensi swasta, setiap satunya melaksanakan pelan induk dan program masing-masing. Walau bagaimanapun, perancangan induk perkhidmatan infrastruktur perlu diselaraskan mengikut unjuran DBKL, perancangan guna tanah dan pembangunan masa hadapan. Dengan cara ini, peruntukan tanah boleh disediakan untuk menampung keperluan perkhidmatan tertentu seperti pemasangan utiliti utama, koridor saluran paip dan perparitan atau rizab-rizab pencegahan banjir.


PENGKOMPUTERAN MAYA DIMENSI BARU ICT


Kebiasaannya komputer yang kita gunakan adalah bertujuan untuk melakukan sesuatu fungsi tertentu yang mana penggunaan sistem pengoperasian seperti Windows atau Linux akan mengehadkan fungsi tersebut. Pada masa sama, hanya satu sistem pengoperasian sahaja yang boleh berfungsi dalam mengendalikan sesuatu tugasan tersebut. Kini dengan adanya teknologi pengkomputeran maya, sebuah komputer peribadi (PC) atau komputer pelayan dapat menjalankan beberapa sistem pengoperasian secara serentak dengan fungsi tugas yang berlainan bagi setiap sistem pengoperasian itu seperti untuk pelayan e-mel, pelayan web, pelayan fail, pelayan anti-virus dan lain-lain. Pengkomputeran maya membenarkan pengguna komputer mencapai proses-proses tertentu atau aplikasi - aplikasi perisian tertentu secara jarak jauh apabila ia diperlukan.Pengguna beroleh capaian tersebut menerusi teknologi Internet. Bagaimanapun, pengguna perlu mempertingkatkan keupayaan komputer peribadi yang digunakan dari segi kelajuan pemprosesan, saiz memori, saiz cakera keras dan lain - lain bagi mendapatkan hasil yang baik dalam penggunaan teknologi ini.Teknologi berorientasikan masa nyata ini mengandungi beberapa bahagian seperti sistem pengoperasian dan utiliti, tempat simpanan, memori, perisian dan sebagainya. Kini konsep pengkomputeran maya ini mula digunakan untuk tujuan peminjaman ruang atau tempat simpanan secara digital di dalam sesebuah komputer pelayan untuk simpanan data-data, perisian-perisian, sistem pengoperasian dan sistem utiliti.Kebanyakan syarikat korporat di dunia menggunakan kaedah ini untuk penjimatan kos dan ruang fizikal dalam merencana infrastruktur teknologi maklumat kerana dengan menggunakan sebuah komputer pelayan, ia dapat melarikan pelbagai kemudahan atau.Terdapat banyak syarikat-syarikat gergasi pembekal teknologi maklumat di dunia seperti Hewlett-Packard, IBM, Microsoft, Sun dan lain-lain menyediakan perkhidmatan pengkomputeran maya ini sama ada dari segi keperluan perisiannya atau perkakasannya. Penggunaan perisian-perisian pengkomputeran maya ini perlu dilihat dari segi kesesuaian perkakasan dan sistem komputer yang akan digunakan sebagai pelantarnya. Sumber-sumber bagi sebuah sistem komputer seperti keupayaan memori, cip pemprosesan dan kapasiti cakera keras perlu dikaji terlebih dahulu agar sistem komputer tersebut menyokong penggunaan perisian pengkomputeran maya ini. Sebagai contoh aplikasi Microsoft Virtual PC memerlukan sekurang-kurangnya kelajuan cip pemprosesan sebanyak 1 Ghz, 512 Mb kapasiti memorinya, 20 Mb ruang kosong di dalam cakera dan sistem pengoperasian Microsoft Windows XP. Selain daripada Microsoft Virtual PC, terdapat lagi beberapa perisian pengkomputeran maya yang berasaskan bisnes di pasaran seperti VMWare dan Parallels.Terdapat juga perisian-perisian pengkomputeran maya ini yang berasaskan sumber terbuka seperti Virtual Box, Qemu, FreeVPS dan Xen. Namun demikian Xen merupakan menyediakan penyelesaian secara sumber terbuka tetapi ia disokong oleh organisasi yang berasaskan keuntungan iaitu Xensource. Perisian Virtualbox boleh dimuat turun secara percuma di Virtual Box..

Terdapat pelbagai kelebihan dalam penggunaan pengkomputeran maya ini. Ia bergantung kepada reka bentuk, keperluan, kos dan persekitaran bagi sesebuah infrastruktur teknologi maklumat dalam sebuah organisasi. Di samping itu terdapat juga beberapa kelemahannya seperti menyebabkan masalah masa dan penggunaan pekerja yang mahir kerana sebuah komputer pelayan perlu melarikan banyak sistem pengoperasian dan aplikasi-aplikasi tertentu. Seterusnya isu keselamatan juga perlu dititikberatkan sama seperti situasi biasa dengan melakukan pengamatan dan sistem tembok api yang baik. Begitu juga masalah pelesenan terhadap aplikasi-aplikasi yang digunakan juga perlu diberi perhatian yang sewajarnya. Namun demikian, hari ini dan masa yang akan mendatang penggunaan pengkomputeran maya ini bagi infrastruktur teknologi maklumat semakin penting dan popular digunakan di kalangan syarikat-syarikat korporat yang besar. Kajian juga dibuat dengan penggabungan teknologi pengkomputeran grid bagi meningkatkan lagi prestasi penggunaan sumber-sumber yang ada di dalam komputer. Perancangan yang strategik dan bestari dalam merangka penggunaannya dalam infrastruktur teknologi maklumat amat penting agar ia dapat memberi pulangan yang baik kepada syarikat atau penggunaannya.

KOMPUTER DALAM PENDIDIKAN MASA KINI

Untuk mencapai perubahan ketahap yang boleh dianggap berjaya, ia perlu penstrukturan yang lengkap dan hendaklah dipraktikkan. Tidak hairanlah dikebanyakkan negara-negara membangun di dunia, guru-guru sekolah tersebut lazimnya telah menggunakan komputer dalam bilik darjah sebagai “Alat Bantu Mengajar”. Namun begitu, bagi negara sedang
membangun seperti Malaysia tidak juga jauh ketinggalan. Malaysia telah memperkenalkan komputer di sekolah-sekolah keseluruh negara beberapa tahun lepas dan dijangka pada tahun 2010 semua sekolah di negara ini akan menerapkan pembelajaran berkonsepkan sekolah “Bistari”, di mana pengajaran dan pembelajarannya berteraskan IT dan ICT.

“Menjadikan “Sekolah Bistari” adalah merupakan perancangan yang telah dirancang dalam sistem pendidikan negara kita. Sekolah Bistari akan diperkenalkan keseluruh negara, bukan hanya untuk keperluan Multimedia Super Corridor (MSC) atau Koridor Raya Multimedia, tetapi untuk keperluan generasi Malaysia akan datang, supaya menjadi lebih kreatif dan inovatif selaras dengan perkembangan teknologi terkini dan mampu mngikuti perkembangan teknologi globalisasi yang semakin pesat” Dato’ Sri Najib Tun Hj. Abdul Razak Menteri Pendidikan Malaysia (MSC, 1997) Seminar Teknologi Maklumat dan Komunikasi Dalam Pendidikan, MPBL, 2002

Di Malaysia, sekolah Bistari tidak hanya dikategorikan sebagai kaedah pengenalan kepada sistem pengajaran dan pembelajaran teknologi terkini yang dianggap sebagai masih baru, tetapi ianya lebih kepada memperkenalkan bagaimana kaedah dan sistem pengajaran dan pembelajaran tersebut dilaksanakan seoptimum mungkin. Antara matlamat sekolah Bistari juga, ingin menjadikan salah sebuah sekolah sebagai keperluan masyarakat yang boleh menjana minda tenaga kerja masa akan datang dengan berkonsepkan kaedah pembelajaran terkini yang berdaya saing.

KEMUDAHAN TEKNOLOGI DALAM PENDIDIKAN

Maktab Perguruan Batu Lintang (MPBL) merupakan di antara institusi yang terawal melatih bakal-bakal guru dalam pelbagai jurusan pengkhususan. Justeru itu dalam perkembangan dunia IT masa kini, maktab ini juga mempunyai peranan penting
mengeluarkan guru-guru yang berkebolehan dan berkemahiran dalam IT dan ICT. Di samping melatih bakal guru, maktab ini juga melatih guru-guru terlatih khususnya dalam bidang IT dan ICT, melalui program Kursus Dalam Perkhidmatan atau pun dikenali sebagai kursus-kursus pendek. Guru-guru berkenaan datang dari sekolah-sekolah yang dipilih ataupun secara memohon. Secara lazim, guru-guru akan dipakejkan secara kursus khas sekolah Bistari 14 minggu atau kursus pendek hujung minggu. Secara menyeluruh kursus tersebut menerapkan kaedah pengajaran dan pembelajaran berteraskan IT dan ICT.
Selaras dengan matlamat utama, untuk membudayakan pelatih-pelatih dalam proses pembelajaran dan pengajaran yang bersekitarkan bidang IT dan ICT, pihak MPBL telah menyedia dan memperuntukan ifrastruktur tambahan, dengan meyediakan 3 bilik makmal Komputer, 2 bilik Multimedia dan sebuah bilik pembelajaran Bistari, yang keseluruhannya dilengkapai dengan talian Internet melalui rangkaian LAN. Walaupun keistimewaan telah tersedia dengan selengkapnya, namun terdapat penyalahgunaan perkhidmatan Internet oleh pelatih-pelatih MPBL telah dikesan. Sebilangan besar mereka menggunakan Internet hanya untuk hiburan dan interaksi antara satu sama lain, disamping sebahagian kecil menganggap berhubung menggunakan e-mail adalah yang terbaik, cepat dan murah. Sebenarnya melalui perkhidmatan Internet juga, pelanggan boleh mendapatkan bahan-bahan, artikel-artikel, gambar-gambar dan ‘software’ dengan mudah dari syarikat-syarikat dan individu yang tersenarai didalam perkhidmatan Internet.

Selain itu pengumpulan maklumat, pendidikan
dan sebagainya, sangat banyak dan luas boleh diperolehi dengan hanya ‘mengklik’ tetikus pada setiap komputer masing-masing. Ada juga kebanyakan pelatih-pelatih hanya menghabiskan masa untuk melanggani dan melayari iklan-iklan dan berita-berita bergambar yang tidak berkaitan dengan bidang pendidikan, yang dianggapnya lebih menarik. Ini menyebabkan konsep IT sebagai ICT seringkali tidak berfungsi dengan sebaiknya disebabkan gejala-gejala demikian. Ekoran dengan gejala-gejala sedemikian, Naib Censelor UNIMAS (Universiti Malaysia Sarawak) Prof. Dato’ Zawawi Ismail, dalam UNIMAS Infoserv telah mengingatkan warga kampus supaya mengunakan kemudahan Internet dengan fikiran yang lebih matang dan bertanggungjawab sebagai seorang yang terpelajar. Beliau menambah lagi, ada juga pelanggan yang tidak menghormati arahan yang diberi dalam bahagian-bahagian tertentu ketika melayari Intrnet, khususnya dalam Centre for Academic Information Service (CAIS) perkara ini sering berlaku (UNIMAS Infosery 5,1997).

Dalam era pendidikan pula, Kementerian Pendidikan Malaysia telah merancang untuk menerapkan IT (Information Technology) atau TM (Teknologi Maklumat), selaras dengan perkembangan ICT (Information Comunication Technology) atau Teknologi
Informasi dan Komunikasi dalam pengajaran dan pembelajaran di semua sekolah Bistari menjelang tahun 2010. Masa kini terdapat 7,000 buah sekolah rendah dan 1,500 buah sekolah menengah di Malaysia. Dari jumlah tersebut 90 buah sekolah telah dipilih sebagai sekolah printis Sekolah Bistari pada tahun pada Januari 1999. Pada tahun 2000, jumlahnya meningkat 500 buah sekolah dengan penglibatan sejumlah 300,000 pelajar kearah pembelajaran Bistari. Pada tahun 2010, semua sekolah di negara ini yang berjumlah 10,000 buah sekolah akan terlibat sebagai sekolah Bistari. Ini bermakna 8.5juta pelajar dan 450,000 orang guru akan terlibat (MSC,1997).

Dalam proses menjayakan peralihan ‘pembelajaran tradisi’ kepada ‘pembelajaran yang berteraskan IT dan ICT’, kejayaannya sebenarnya bergantung kepada sejauh mana pengendalian, penerimaan dan penggunaan sumber IT dan ICT itu sendiri di sekolah tersebut, yang mana berkait rapat masalah kedudukan atau persekitaran sekolah dan peranan serta inisiatif peringkat kerajaan dalam melaksanakan kejayaan perancangan tersebut. Sehubungan itu, Menteri Pendidikan ketika itu dengan kerjasama Telekom Malaysia Berhad telah melancarkan “TM School On-Line (1997). Melelui TM On-Line pelajar dapat belajar berintratif (interaksi) antara satu sama lain dan berguna untuk mencari maklumat dalam pembelajaran masing-masing. Disamping itu khidmat nasihat dan kepakaran pula diberi secara percuma oleh pihak berkenaan.

Ekoran dengan itu, institusi pengajian tinggi juga pada masa yang sama tidak mahu ketinggalan dalam bidang IT dan ICT. Umpamanya, UTM (Universiti Teknologi Malaysia) telah melabur sebanyak RM 10 juta untuk menyediakan infrastruktur berkenaan, termasuk dengan menghubungkan taliannya kepada kakitangan, pelajar, perbendaharaan dan pendaftar, bertujuan untuk melicinkan pentadbirannya keera Berteknologi Maklumat’. Melalui kemudahan tersebut pelajar-pelajar pula boleh menyambong rangkaian talian Internet di komputer masing-masing untuk belajar berkonsepkan ICT. Secara langsung universiti tersebut telah cuba untuk menjadikan kampus-cyber, di mana pelajar-pelajar boleh memperolehi pelbagai kemudahan perkhidmatan, termasuk kuliah melalui via video-conferencing (Nur Aida. 1998).

Dalam pada itu, Mohamad Salmi Mohd. Sohod, merupakan pengarah projek KUB Malaysia Universiti Tun Abdul Razak (UNITAR) - salah satu universiti swasta yang terawal di Malaysia menggunakan kemudahan IT, pernah menyebut pembelajaran sebenar berkonsepkan ICT yang diperkenalkan mungkin sebagai satu perubahan pradigma bagi kebanyakan warganegara Malaysia, tetapi bagi sesebuah universiti yang unggul yang mengamalkan konsep ini, ianya akan menjadi sumber kemahiran yang diperlukan sealiran kemajuan pengetahuan semasa dan terkini (Computimes, 1998). Secara khususnya, perkembangan UNITAR dibantu oleh Perbadanan Aplikasi Sains Antarabangsa (PASA). PASA adalah sebuah badan yang terbesar dalam mengendalikan penyelidikan dan kejuruteraan yang mana telah mengikat kontrak dengan KUB Malaysia dalam hal berkenaan. KUB Malaysia merupakan salah sebuah badan Koperat dan Koperasi Perdagangan terbesar di Malaysia.

Pembelajaran di UNITAR ketika itu pula, sudah banyak menerapkan kaedah pendidikan secara berkonsepkan pembelajaran jarak jauh, ia itu berasaskan pengajaran dan pembelajaran secara dua hala yang berteraskan Information Comunication Technology (ICT) . Pada awal penubuhannya, system pembelajaran di UNITAR banyak berteraskan pembelajaran secara kuliah di bilik kuliah, kaedah rakaman video dan mengunakan aplikasi secara terus menggunakan ‘software’. Namun begitu dengan adanya ICT, pelajar dapat menikmati pembelajaran dengan lebih terkini dan bermakna, disamping dapat mengaplikasi kemahiran ICT sebagaimana yang sepatutnya. Melalui kecanggihan dan kemajuan teknologi, tidak dapat dinafikan , rata-rata para cerdik pandai dan cendikiawan begitu menghargai IT dan ICT, terutamanya perkhidmatan kemudahan Internet.

Apa yang menjadi persoalannya, “Bagaimana Internet itu digunakan oleh pelajar dengan sebaik-baiknya”. Sejajar dengan perkembangan semasa IT dan ICT di institusi pengajian tinggi, Maktab Perguruan Batu Lintang (MPBL) sebagai maktab terunggul di negeri Sarawak dan di Malaysia khasnya, juga tidak ketinggalan untuk mengikuti perkembangan tersebut. Talian LAN (Local Area Networks) adalah talian yang menghubungkan semua komputer di maktab ini kepada komputer peribadi, makmal-makmal komputer, bilik Bistari, perpustakaan, jabatan-jabatan, unit-unit dan pejabat pentadbiran. Ia ditubuhkan pada Mei 1998 dengan peruntukan kira-kira RM 100,000 hasil sumbangan kerajaan Negeri Sarawak, sempena sambutan Jubli Emas MPBL Ke-50. Sementara selebihnya hasil peruntukan Kementerian Pendidikan Malaysia melalui Bahagian Pendidikan Guru (BPG). Pelanggan MPBL bukan sahaja boleh mendapatkan maklumat dalaman maktab melalui LamamWeb dan ‘Intranet’ MPBL tetapi boleh juga melayari Internet.

Secara langsung pelatih-pelatih MPBL dapat melayari dan melanggani Internet dengan mudah sebagai alat pembelajaran bertkonsepkan ICT lain. Disamping itu pelatih-pelatih menggunakan komputer untuk pelbagai kegunaan pengajaran dan pembelajaran yang dijadualkan dan ditetapkan dalam sukatan pelajaran dalam pengkhususan masing-masing. Selaras saranan kerajaan untuk membudayakan rakyat Malaysia celik IT, dan sebagai penjana dalam kehidupan masa kini dalam semua aspek urusan dan pentadbiran, diikuti pula dengan permintaan yang tinggi oleh pelanggan Internet, maka kerajaan telah menubuhkan dan melancarkan saluran ‘Internet Kedua’. Pelancaran tersebut telah disempurnakan oleh Datuk Leo Moggie, Menteri Telekomunikasi Malaysia pada 27 April 2001. Sebagai negara yang sentiasa peka dan prihatin dengan keperluan rakyat dalam dunia IT berteraskan ICT dan tren masa kini juga masa hadapan, sudah pasti pelancaran dan penubuhan itu amat dialu-alukan semua warganegara Malaysia.


BIBLIOGRAFI
Ambron, S & Hooper, K. (Eds), (1988). Interactive Multimedia Redmont, WA:
Microsoft.
Butler, K.D. (1995). A users and gratifications study of the Internet. (CD-ROM).Abstract
from: ProQuest File: Dissetation Abstract Item: AAC 1375675
UNIMAS Infoserv5 (1997), Available: http://unimas.my/html/infoserv5,html
Cuban, L, (1996). Teachers and Machines; The classroom use of technology since 1920.
New York: Teachers’ College Press
Hughes, S. (1997). The lost generation ? The lack of competence in using information
technology amongst postgraduate students of English initial teacher education.
Jurnal of Information Technology for Teachers Education, 6,2, 185-204
http://www.ipbl.edu.my/inter/penyelidikan/2002/hajiman.PDF
www.sepaku.net/isu-semasa.../12875-pengkomputeran-maya-dimensi-baru-ict.html


No comments:

Post a Comment